Dick Teder’s Eindejaars kwis

Jazeker beste lezer, ik dacht dat het wel weer eens tijd werd voor wat interactie tussen ons beidjes. En wat is dan een mooier moment dan aan het einde van dit jaar 2025, niewaar?

Onderstaand heb ik een muziekkenniskwisje in mekaar geflanst en heb je nu/komende tijd/tijdens de feestdagen/rond nieuwjaar/weet ik wanneer zin en tijd om deze op te lossen……….LEUK! FIJN DIE OUDERWETSE INTERACTIE! Heb je daar geen zin in of geen tijd voor, ook prima hoor – jouw leem.
Het zijn wat algemene muziekkennis vragen, er zijn wat cryptische muziek vragen, er zijn wat oja joh vragen en het zijn allemaal vragen over bekenden uit de top2000. Dus voor elk wat wils, dunkt me.
(ik heb trouwens geen idee hoe de puzzel tot jou komt qua formaat via dat WordPress hoor! Mea vulva bij voorbaat daarvoor en je moet het er maar mee doen!)

In de blauwe balk verschijnt de oplossing.
Rest mij alleen nog je veel succes te wensen. Succes.
En wellicht tot volgend jaar.

Krijg zojuist door dat bij het antwoord van vraag 20 een vakje mist aan het einde. Bummer wel.

Garden party

Jazeker beste lezer, het is eindelijk zover. Een feessie. Het langverwachte feessie zelfs.
Zoals de vaste lezer alhier weet is mijn 50-jarig jubileum op dees aard in 2021 volledig in het Covidwater gevallen en daar ben ik nog steeds pissig om. Verdomme man! Het Philips stadion af moeten zeggen, (inter)nationale C-artiesten af moeten zeggen. Clowns, goochelaars, paaldanseressen, stagedivers af moeten zeggen. Luchtkastelen, springkussens, waterglijbanen, poolbars af moeten zeggen. En laat ik vooral ook de bikinicatering niet vergeten, ook af moeten zeggen. Het bracht mij bijna aan de rand van een faillissement, maar gelukkig hebben we de foto’s nog.

Maar zoals een komkommer in een patatje oorlog kom ook ik sterk terug en heb ik besloten om op zaterdag 6 juni 2026 mijn 50-jarig jubileum op dees aard alsnog te vieren. Het toeval wil (nee echt niet, ik ben een datum fetisjist) dat ik die dag ook nog precies 20202 dagen besta. Nah, is dat even een mooi getal!
Ik ga op die dag een tuinfeest geven bij ons in de tuin, ik kan het wel bij buren verderop gaan vieren maar ik weet niet of zij daar nou zo blij mee zullen zijn, en jij bent uitgenodigd.
Of jij? Laat ik het zo zeggen; als jij van mij op de Whatsapp een uitnodiging als hierboven (ietsjes anders) krijgt, ben je van harte uitgenodigd om mijn verlate 50-jarig jubileum te komen vieren. Hoe leuk is dat?

In elk geval, houd zaterdag 6 juni 2026 vrij in je agenda en houd ook Whatsapp in de gaten de komende tijd.

We garden party’en!

(Oja, bij schijtweer gaat het hele feest niet door natuurlijk. Dan kan je de gevulde envelop gewoon door de brievenbus mieteren)

Geweld op AZC’s


Er gaat een video op het wereldwijde web rond van een beveiliger of eigenaar van een beveiligingsbedrijf, dat is me niet helemaal duidelijk. Hierin uit de man zijn frustraties over werken op asielzoekerscentra en over agressie en geweld op deze AZC’s. “Het is dag in dag uit vechten en geweld en de goeie (echte) vluchtelingen moeten we opvangen, de slechten moeten we allemaal terugsturen” is ongeveer de boodschap. De video wordt door heel veel mensen geliked en ik zag dat zelfs Geert de video voor zijn verkiezingspropaganda gebruikt. 

Ik heb 25 jaar geleden een tijdje leiding gegeven aan beveiligers op 4 AZC’s en ik kan melden dat dit verhaal in de video geen nieuws is. Toen hadden we ook al te maken met vechten en geweld. Toen zaten er ook al ‘slechten’ tussen. Toen waren we ook al blij als we de dienst zonder kleerscheuren (of erger) doorkwamen. Toen baalden we ook al van het beleid.
Natuurlijk begrijp ik de frustraties van deze beveiligingsman en zijn simpel klinkende oplossing. Maar die simpel klinkende oplossing is eenvoudigweg niet uitvoerbaar, lijkt me. Anders hadden de regeringen van de laatste jaren dat immers allang uitgevoerd, toch? Nee, er gaat heel veel (positief politiek) geld om in deze asielindustrie, dus vanuit de overheid zal nooit een oplossing komen. Hoe hard (beveiligings)mensen ook roepen. 
Maar daar ligt juist wél het probleem, bij de overheid. En alle asielinstanties die daar onder vallen. Zoals COA, IND, Vluchtelingenwerk, Van der Valk onder andere. 

Als beveiliger werkzaam op een AZC heb je precies nul invloed op het asielbeleid van de zittende regering, dus zo’n opgenomen video en een simpele oplossing voordragen is leuk voor de bühne maar je bereikt er niet zoveel mee. Kort gezegd, je moet gewoon je werk doen.
En juist dáár is dè simpele en uitvoerbare oplossing voor beveiligingsmensen (werkzaam op AZC’s), je moet gewoon je werk doen. Dit betekent observeren en rapporteren. Dat is de grondregel in de beveiliging. Daar word je voor ingehuurd en daar word je voor betaald, observeren en rapporteren.
Het is een grote misvatting dat beveiligingsmensen ‘problemen’ fysiek moeten aanpakken. Beveiligingsbeambten hebben geen geweldsmonopolie, zij mogen fysiek niets doen, zij zijn gewoon burgers met een uniform aan. Het is als beveiligingsbeambte dan ook wijs om niet in kritieke situaties terecht te komen. Eigen veiligheid eerst! Rondes lopen (over het AZC)? Als jij als beveiligingsbeambte je er niet veilig bij voelt moet je dit gewoon niet doen. Ook al staat in de instructies dat dit verplicht is. Eigen veiligheid gaat altijd voor! Je bent simpel gezegd een camera aan de muur, je moet observeren en rapporteren. 
Dit is een beetje mijn antwoord op de beveiligingsman in de video; Vechten of geweld op een AZC? Laat overdag het COA-personeel of ’s avonds/ ’s nachts de politie het oplossen. Blijf in je loge, noteer het in je rapport en ga weer veilig naar huis. Dat voorkomt frustratie als bij de man in de video en bijkomend voordeel is dat misstanden veel meer impact hebben bij de overheid. Het zijn immers overheidsmensen en geen particuliere ingehuurden die met het geweld e.d. in aanraking komen.

En om toch wat simpele oplossingen voor de overheid op te noemen:
– Zet handhavers in voor beveiliging van AZC’s. 
– Zet politieagenten in voor beveiliging van AZC’s. 
– Zet militairen in voor beveiliging van AZC’s. 
– Stop of reduceer de geldstroom naar COA. 
 
 

Nieuw talent

Onze muziekzomer is weer begonnen. Onze muziekzomer houdt in dat vrouw en ik festivals bezoeken en luisteren en kijken naar muziek onder het genot van wat vlees, alcohol en gemoedelijke sfeer. Dit doen we al een kleine 3 jaar en dat is eigenlijk vooral omdat wij pas een kleine 3 jaar bij elkaar zijn.

Twee weken geleden bezochten we met vrienden het ‘Redneck festival’ in het bruisende Achterveld. Was gezellig. Was leuk. Was bloedheet. En ze waren mij een half uur kwijt. Ik zei dat ik even ging pissen maar dat even werd dus een half uur. Was ik met een of andere Truus de bosjes ingedoken? Was ik van de hitte bevangen? Had ik wel een heeeeeeeeeeeeel lange plas? Deed ik mijn beroemde lange duur poepen?
NEEN beste lezer, niets van dat alles! Ik stond gewoon bij het podium te kijken, te luisteren en te genieten van de band die op dat moment op het podium speelde. Ik durf heus wel van mezelf te zeggen dat ik een radartje heb voor kwaliteit en deze 5 jongens beroerden mijn radartje big time op het moment dat ik richting toiletten liep. Oh wacht, die zin klinkt best gay. Ze trokken aardig mijn aandacht, laat ik het dan zo zeggen. Koen Vael stond op het doek achterop het podium. Ik vond het goed. Ik vertelde het aan vrouw, maar zij maakte zich meer druk om mijn half uur afwezigheid, kreeg ik de indruk.

Gisteren bezochten wij in het bruisende Emmen het ‘Roots Ribs Brews festival’. In eerste instantie omdat de band die wij in 2022 ontdekt hebben, Ramblin’ boots’, er een optreden gingen geven, maar op het menu stond ook Koen Vael & band en die wilde ik nog wel een keer zien en horen. Ik vertelde het aan vrouw, maar zij maakte zich nog steeds druk om mijn half uur afwezigheid van 2 weken eerder. Kreeg ik de indruk.
Klokslag 16.18 uur liepen we het festivalterrein op, precies op tijd voor een broodje hamburger/shoarma en het eerste biertje. En het sfeertje proeven ofkors. Iets voor kwart voor vijf liepen we de tent binnen tot vlak voor het podium, klaar om het optreden van Koen & band te zien en te horen.
Nou beste lezer, ik was er nog meer van onder ingedrukt dan de vorige keer. Heerlijke countryrock zoals heerlijke countryrock hoort te klinken. En dat voor een 21 jarige gozer!

Vrouw was ook om, merkte ik na het optreden. En ik kreeg niet het idee dat het haar puur om de muziek ging. De jongen ziet er namelijk best goed uit. Ik zag vrouw spontaan veranderen in een 14 jarig verliefd meiske verpakt in een pracht vrouwenlijf.
Huh?????
Koen ging met de pet rond. Letterlijk, hij liep met een doos ‘te koop’ petten rond over het festivalterrein. Ik vroeg vrouw of ze op de foto met hem of ook een pet wilde, maar dat hoefde niet. “Zo’n fan ben ik nou ook weer niet.”, waren haar gevleugelde woorden. Haar gedrag zei me iets heel anders. Ik vond het eigenlijk wel schattig om haar zo te zien.

Na het optreden van de Ramblin’ boots namen we plaats aan een tafel en terwijl we gezellig zaten te keuvelen, te drinken en te roken kwam Koen ineens voorbij met zijn pettendoos. Deze kans liet ik natuurlijk niet liggen en ik riep hem bij ons. Drie tientjes kostte een pet. WAT?! We raakten aan de praat en ik zag vrouw wederom veranderen in dat 14 jarige meiske. “Ik volg je ook al op Insta.”, zei ze schaapachtig en ik keek verschrikt opzij. Was dit mijn volwassen vrouw? Ik hield mijn adem in en wachtte tot ze zou vragen of hij ook Snapchat heeft, maar zo erg liet ze zich gelukkig niet gaan. Maar ze zei nog wel dat hij haar nieuwe favoriete countryzanger is. Ik onderbrak deze overduidelijke liefdesverklaring door gekscherend te zeggen dat hij dus nu mijn concurrent is. Wij lachen!
Ik kreeg de pet voor 25 euro en met een handdruk namen we afscheid van Koen en zijn bassist. Ik pakte een servetje en veegde het kwijl uit de mondhoeken van vrouw……………………………

Beste lezer, deze jongeman komt er wel, daar ben ik van overtuigd. Hij heeft immers al nationale bekendheid verworven met zijn 2e plek bij Holland’s got talent, begreep ik. Maar natuurlijk ook omdat hij ons nu ontmoet heeft. Kijk maar naar de Ramblin’ boots, die zijn na 2022 ook skyhigh gegaan.