Elektrisch fietsen

We deden laatst een weekendje Ameland. Dat is me een mooi stukje Nederland hoor! Ik ken het nog van een schoolreisje vroeger.

We resideerden in een pracht appartement in Nes en het leek me een geweldig idee om een beetje dat schoolreisje her te beleven door vanaf Nes naar vuurtoren Brandaris te fietsen. Vrouwlief vond dat een goed idee. En dus huurden we fietsen. Elektrische fietsen.
Zucht.
Elektrisch fietsen is geen fietsen. Dat zeg ik. Kom op zeg. Fietsen is stoempen met je bovenbenen, je kuiten en je longen door weer en wind, heuvel op en heuvel af die trappers aanduwen. Elektrisch fietsen is jezelf een beetje gayig laten voortbewegen.
Ik weigerde dan ook stoïcijns om die fietstocht elektrisch te doen en gewoon te trappen en gewoon naar adem te happen. Tenminste, de eerste 400 meter want toen was ik al volledig buiten adem, ten tweede reed vrouwlief wel elektrisch en honderden meters voor me en had ik in dat kleine stukkie al welgeteld 37 vliegende schijtinsecten ingeslikt.

Nu blijkt dat de Brandaris op Terschelling staat dus die hele fietstocht sloeg al helemaal nergens op. Ik stapte dan ook van mijn principes af en drukte het knopje van elektricitisme in.
WOWIIIIIIEEEEEEEEE IIIIIIIEEEEEHHHAAAAA 😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😎😎😁😁😁😁😁😁😁 Ik ging als een speer, als de bliksem en ook als de brandweer. Goeiendag eem zeg, dat is easy peacy!

Toen ik ook nog het knopje ‘turbo’ ontdekte was ik om, ik moet en zal een elektrische fiets hebben. Als ik weer een keer op Ameland ben, dat is hoor.
Hier thuis staat mijn gewone stalen ros met 21 versnellingen te glinsteren in de schuur. Daar kan ik straks misschien wel eens even wat kilometers mee gaan maken, bedenk ik me nu. Tis tenslotte bijna 30 graden. Even ouderwets met de spieren stoempen en op die trappers stampen. Wellicht dat dan mijn conditie weer wat beter wordt, want die zuigt me een partijtje na die lange schijtwinter!

De spanning stijgt

Tja, en dan wordt het spannend. Wat gaan de weergoden doen op mijn feestelijk verlate vijftig veestje op zaterdag de 6e juni?
Op bovenstaand plaatje geeft mijn favo weerman, die 10 van de 10 keer de weersvoorspelling ruim 2 weken van tevoren bij het juiste eind heeft, aan dat het eindelijk heerlijk zomers wordt de komende tijd. Maarrrrr, de geoefende lezer alhier ziet ‘tot 6 juni’ staan en ja, dat geeft mij toch wel een heul klein beetje de kriebels. HET ZAL TOCH NIET!?!

Wat de tuin betreft volgt hier even een update.
De tegels liggen erin, de meubelen staan op hun plek en het geheel krijgt al een aardige tropische allure. De laatste details wachten alleen nog op uitvoering.
(op onderstaande foto een namaakpalm met bollenlampjes. En die kun je ook zien als kokosnoten. Of tetten, dat vind ik ook prima. Wellicht zie je er zelfs cojones in. Weetje, het maakt hier allemaal niets uit. Denk wat je wilt denken, zeg wat je wilt zeggen, wij zijn hier niet zo moeilijk).

Dan tenslotte de grote vraag; Wie komt als eerste en scoort een plekje in de schaduw (en bij schijtweer een plekje uit de regen)? Vanaf 16 uur exact ben je van harte welkom.

ik heb inmiddels drie afmeldingen (dat zijn 5 personen 🥴) ontvangen en dat vind ik jammer. Kan je ook niet komen of heb je geen zin of heb je geen oppas of vind je het veel te ver rijden of whatever, geef het even bij me aan. Dan kan ik er rekening mee houden en heeft de rest meer te drinken en te eten.

Er is er één jarig

Jeujjj, ik heb het gehaald! De dubbel 5. Whoohoo! Jij, beste lezer, mag mij vandaag dus feliciteren.

Sjonge 55 jaar, mijlpaaltje niewaar? Dat betekent dat ik over 15 jaar 70 ben. ZEVENTIG! Da’s bijna net zo oud als m’n moeder joh! WTF Goeiendag en Moi eem zeg! 🧐🥴
Eerlijk gezegd heb ik een beetje moeite met mijn nieuwe leeftijd. Of moeite? Laat ik het zo zeggen, ik geloof er geen reet van. Ik kan nooit van z’n leven 55 jaar zijn, dat moet gewoon een foutje zijn. Bijvoorbeeld, als ik tegen een willekeurig iemand mijn leeftijd zeg, slaat ie 9 van de 10 keer steil achterover. En ik zie soms kerels van rond mijn leeftijd op tv, nou dan vind ik het niet gek dat ik nog steeds een laf stijfje krijg als ik in de spiegel kijk hoor.
Ik denk dat ze het in de seventies gewoon niet zo nauw namen met geboortecijfers. Ik denk dat ik in 1976 geboren ben en dat ik vandaag 50 jaar ben geworden. Ja, dat denk ik.

Hé, da’s een leuk bruggetje naar mijn feestje! Weet je nog? https://dickteder.home.blog/2025/09/22/garden-party/
https://dickteder.home.blog/2026/01/22/verlaat-vijftig-veestje/
Vandaag verstuur ik de uitnodigingen. Houd Whatsapp daarom goed in de gaten vandaag!

Dus beste lezer, heb jij vanavond vóór 23.59 uur een uitnodiging van mij in je Whatsapp, dan ben jij (+ eventuele partner waarvan ik geen nummer heb) van harte welkom op zaterdag 6 juni hier in de tuin.
Heb jij ,beste lezer, vanavond vóór 23.59 uur GEEN uitnodiging van mij ontvangen, dan ben je niet uitgenodigd en dus ook niet welkom. Wat eigenlijk betekent dat je niet tot mijn innercircle behoort of dat je me ooit iets geflikt hebt of dat ik je gewoon een lul (m/v) vind.
Maar verder geen harde gevoelens hoor. 😘


Verlaat Vijftig Veestje

Weet je nog dat ik schreef over mijn te plannen tuinfeest voor mijn 50e verjaardag? Het was om precies te zijn op maandag 22 september vorig jaar om 21.58 uur. Jij, als vaste lezer, weet het vast nog wel. Hier kun je het eventueel teruglezen: https://dickteder.home.blog/2025/09/22/garden-party/

Je dacht natuurlijk dat ik maar wat in de rondte liep te lullen hè? Dat ik poep praatte? Dat ik je in het ootje nam? NEEN, beste lezer! Ik ben bloedserieus. Sterker nog, ik ben zelden serieuzer geweest. En ik maak er ook echt werk van hoor. Nog maar 19 weken en dan is het al zover namelijk.
Ja, je leest het goed, nog maar 19 weken. Dat zijn iets meer dan 100 dagen en iets minder dan 6 maanden!
En die tijd hebben we ook nodig hoor, beste lezer! Ik om de tuin veestjeklaar te krijgen en jij om wellicht vervoer te regelen, eventueel een slaapplaats te vinden, misschien wel een speech voor te bereiden en waarschijnlijk om geld bij elkaar te sprokkelen voor mijn kado (minimaal 50 euro anders kom je er niet in).

Dus beste lezer, mocht jij binnen nu en afzienbare tijd bovenstaand plaatje (ietsjes anders) ontvangen op je Whatsapp, dan kan ben jij erbij zijn en kun je je alvast voorbereiden.
Want nog maar 19 weken! Ik kan het niet genoeg benadrukken.

Mijn laatste vaderlijke les

Mijn oudste zoon is vandaag 18 jaar geworden en dat houdt dus in dat mijn opvoeding vandaag en per direct stopt. Ik ben er klaar mee. Met zijn opvoeder zijn, bedoel ik. Het is nu aan hem om deze grote, boze mannenwereld binnen te stappen en iets van zijn leven te maken.

Ik deed het altijd met liefde hoor, hem opvoeden. Legendarisch zijn mijn zondagochtendpreken, waar ik oreerde over hoe de wereld in mekaar steekt, over wie te vertrouwen is en wie absoluut niet, over school, over voetbal, over sport in het algemeen, over politiek, over auto’s en wat ik al wel niet kon verzinnen in die complete 18 jaar.
Maar zoals ik hierboven al aangaf, dat alles stopt per direct vandaag. Tis mooi geweest.

Oh wacht, laat ik hem nog één laatste heel belangrijke vaderlijke wijze les over het leven meegeven;
Was en droog altijd heel goed dat stukje lichaam waar je rug overgaat in je kont! Dat stukje net onder je staartbotje, precies het bovenste gedeelte waar je bammetjes aan hun ronding beginnen.

Bedank me later maar 😎